Månedens fund april 2017

’Månedens Fund’ er en lille artikel, hvor vi fortæller om et fund fra bibliotekets samlinger, som fortjener større opmærksomhed. Det kan være en bog, et tidsskrift eller pjece fra biblioteket, nogle originaltegninger fra Arkiv for Dansk Design eller en plakat fra Plakatsamlingen. Det kan være såvel gamle udgivelser som nye erhvervelser til samlingerne. Hensigten med ‘Månedens Fund’ er at gøre opmærksom på nogle af de skatte, som findes i bibliotekets samlinger.


Fra venstre: Waldo og Marsha: Zoo. Design: Malene Mathiasson. A:larm. 2013, – Turboweekend: Ghost of a chance. Design: Hvass&Hannibal. Mermaid Records. 2010, – Efterklang: Magic Chairs. Design: Hvass&Hannibal. 4AD Music Ltd. 2010.

Pladecoverets revival – vægtløs magi i fantastiske rum

Med fornyet vitalitet skaber danske kunstnere og grafikere covere til et nyt årtusinde og manifesterer et uomgængeligt grafisk designfelt. Med lavteknologisk og autentisk lydmagi er vinylerne blevet retro-hippe som modtræk til streamens immaterielle lydtapet, og deres covere er døre, der åbner til en musik, hvor støvet danser med. Vinylerne er materielle begærsobjekter, der opstøves antikvarisk og faldbydes på interimistiske plademarkeder, men som også i stigende grad nyproduceres som 2000-tallets mest nicheprægede kultobjekter.

I det danske art- og designfelt har den symbiotisk samarbejdende grafikerduo Hvass&Hannibal markeret sig med en række eminente covers, karakteriseret ved collage eller montagepræg af både digitale og analoge inspirationer. De mødes i grafiske udtryk, hvor det teknisk set ikke helt er til at bestemme, hvad der er hvad.
Duoen dyrker et ”globalt” designudtryk af samplede input fra World Wide Webs mentale transitrum. På coveret Magic Chairs til indiebandet Efterklang kalligraferer Hvass&Hannibal med kinesiske vimpler, fotomanipulerede og førerløse i vinden – uden de dansende gymnastikpiger, der var hyret til fotosessionen i den indre gård på Thorvaldsens Museum.

I en svævende klodesfære på coveret til Tuboweekend forskyder Hvass&Hannibal den japanske origami- papirfoldeteknik mod et ambivalent udtryk gennem grebet af digital manipulation, og ændrer præmisserne for opfattelsen af det håndprægede, der får vægtløs mystik mellem vinterlige nøgne træer. Også billedkunstneren Malene Mathiasson manipulerer svimlende i scapbogsagtige, vilde collager på covere – på Waldo og Marshas ZOO bundtes vinger, øjne og blomster over et fantastisk frostet bjerglandskab.

Ipad-generationen beriger og betager mellem de digitale og analoge fascinationer, helt fordybet visuelt i coverets rum og flade. Med styrket designbevidsthed projekteres de sofistikerede tegn-og signalstærke covers som konceptualisering og æstetisering af gruppernes visuelle identiteter. En tendens, der tager fart med 1990’ernes nedtoning af det ellers obligatoriske portræt og idoliserede dyrkelse af kunstnerne.

De tre covere kan opleves på Designmuseets permanente udstilling Dansk Design Nu – se også her videointerviewet med Hvass&Hannibal.

Designmuseum Danmarks Arkiv for Dansk Design har opbygget en international samling af pladecovere, lige fra amerikanske Alex Steinweiss i 1940’erne til i dag.

Christine Rosenlund / Arkiv for Dansk Design og Plakatsamlingen

Sidst opdateret 31.03.2017


Design-museum-danmark Instagram Facebook YouTube Tripadvisor