Månedens fund august 2016


Tre forsider fra det tyske kulturmagasin ”Der Querschnitt”. Tv. nr. 6 fra 1930 med tegning af Rudolf Grossmann, i midten nr. 11 fra 1926 med tegning af Marc Chagall og th. nr. 1 fra 1930 med tegning af George Grosz.

Der Querschnitt – Tværsnittet

Et forunderligt magasin fra de brølende 1920’ere i Berlin

Berlin var på mange måder Europas kulturelle hovedstad i 1920’erne, i Weimar-republikkens tid, inden Hitler og nazisterne tog magten i Tyskland i 1933.

Det var her i Berlin, at avantgarde-kulturen florerede mest aggressivt inden for film, teater, litteratur, videnskab og teknologi. Alle politiske synspunkter, alle former for dekadence og alle filosofiske retninger kom til udtryk.

Der udkom omkring 2.500 tidsskrifter og aviser, og der var kort sagt fuld fart på det moderne liv i alle dets udtryk og afskygninger.


Udsnit af to eksempler på den type illustrationer, som prægede magasinet. Tv. kvinder fra mensendieck-skolen Hagemann, fra nr. 5, 1926 og th. kvindelige gymnaster, fra nr. 123, 1926. ”Levende geometri” var billedteksten til billedet.

I dette kulturelle overflødighedshorn og kaos udkom også tidsskriftet ”Der Querschnitt”, der betyder ”tværsnittet”. Et forunderligt kultur-magasin med noveller, artikler og illustrationer af tidens nye generation af talentfulde skribenter og kunstnere fra ind- og udland. Tidsskriftet blev udgivet af Berlins førende kunsthandler Alfred Flechtheim og redigeret af hans gode ven Hermann von Wedderkop, der gjorde magasinet til et af periodens mest interessante. Hemingway omtalte ham som ”en af de mest fremragende redaktører i århundredet i magasinets mest brillante kreative periode”.

Magasinet var sofistikeret, kosmopolitisk, snobbet, underholdende og udpræget satirisk – og tilstræbte at undgå alliancer med nogen politisk ideologi.


Magasinet bragte jævnligt portrætter af tidens førende celebreties og kendisser. Manden tv ligner ganske vist en bondeknold fra Böhmen, men det er den store franske modedesigner, der prægede moden i 1920’erne, Paul Poiret. I midten sangerinden Josephine Baker, der vakte opsigt og forargelse mange af de steder hun optrådte, bl.a. i bananskørter. Og th. den tyske dramatiker Bert Brecht (th i billedet) sammen med den tyske sværvægtsbokser og senere skuespiller Paul Samson-Körner, som Brecht var ved at skrive biografi om.

Bl.a. var der bidrag af forfattere som Franz Kafka, Franz Werfel, Ezra Pound, Robert Musil, Ernest Hemingway, James Joyce o.a., og illustrationer af Picasso, Max Pechstein, Max Ernst, George Grosz for blot at nævne nogle få. Hertil fotografier i en skøn blanding af alvor, humor og satire. Fotos af såvel nyheder, kendte personer, sport, boksning, nøgenidræt osv. Selv om det tyske ord ”Querschnitt” intet har med det engelske ord ”queer” at gøre, der betyder ”mærkelig”, ”sær”, ”bøsset” eller ”homoseksuel” – så var der alligevel noget sært over tidsskriftet. Bl.a. bragte magasinet mange fotografier af nøgne boksere. Det var helt sikkert et tidsskrift, som nazisterne ikke brød sig om.

Magasinet nåede et oplag på 25.000 i 1931 og konkurrerede med bladet Die Weltbühne, der dog kun nåede et oplag på 15.000 ekspl.


Tv. model af Josephine Bakers hus i Paris, som den østrigske arkitekt Adolf Loos tegnede. Th. en af den tyske satiriske tegner George Grosz’ mange tegninger til magasinet, her til et essay af den spanske digter José Ortega Y Gasset med titlen: ”Skal man følge med tiden?”

Wedderkops nedtur som redaktør begyndte med juni-nummeret 1930, hvor han trykte en begejstret artikel om sit møde med den italienske fascistleder Mussolini med fotoportræt af Mussolini og foto af Mussolinis datters bryllup. Det var trods alt lidt for meget for magasinets udgiver Ullstein Verlag, der var jødisk ejet. Både Flechtheim og familien Ullstein måtte flygte til Schweiz, da nazisterne tog magten i Tyskland i 1933, og Ullstein Verlag lukkede.

Sidste nummer af Der Querschnitt udkom i september 1936 lige efter de Olympiske Lege i Berlin, hvor Heinrich Himmler for alvor begyndte af kontrollere tysk kulturliv.

Flechtheim flygtede videre til England, hvor han døde i 1937. Wedderkop overlevede i Tyskland og dukkede kort op igen i 1946, for derefter at forsvinde fra scenen.

Biblioteket har tidsskriftet fra perioden 1926 – 1936.

Desuden findes tidsskriftet i digital version på nettet på adressen: http://www.illustrierte-presse.de/


Tv. den russisk-franske designer og kunstner Sonia Delaunay (stående), der har dekoreret en bil i samme mønster som sin frakke og th. et foto af tegneren George Grosz på café i Boulogne sur Mer i Nord-Frankrig.

Nils Frederiksen / Biblioteket

Sidst opdateret 30.09.2016


Design-museum-danmark Instagram Facebook YouTube Tripadvisor