Månedens fund december 2016


Udsnit af illustration fra Louis Moe: Aarets Bog, et Eventyr. – København: Det Nordiske Forlag Bogforlaget Ernst Bojesen, 1901

BLÆSEMESTER NORDENVIND

- årstiderne skildret som personer i livfuld billedfortælling om vejrets skiften

Louis Moe (1857-1945) var en af de meste elskede børnebogskunstnere i sin egen tid og i mange årtier efter. Hans tegninger blev en billedskat for de generationer, der voksede op med hans billedbøger.
Designmuseum Danmark, tidligere med navnet Det Danske Kunstindustrimuseum, erhvervede omkring forrige århundredskifte adskillige af Louis Moes børnebøger til biblioteket og viste i 1904 en udstilling af hans værker på det dengang nye museum (indviet 1894).


Omslag og titelblad til Louis Moe: Aarets Bog, et Eventyr. – København: Det Nordiske Forlag Bogforlaget Ernst Bojesen, 1901

Louis Moe blev født i Norge og slog sig ned i Danmark, men opretholdt forbindelsen med Norge gennem hele livet. Han blev uddannet fra Kunstakademiet i København og udstillede flere malerier på Charlottenborg, men det var som illustrator og børnebogskunstner, at han fik udbredelse og vandt popularitet. I sin samtid blev han i begyndelsen bebrejdet at efterligne tidligere illustratorer, især Lorenz Frølich og Theodor Kittelsen. Men senere vandt han ry i sin egen ret.
Om Louis Moe skrev Pietro Krohn, der især kendes fra børnebogen Peters Jul og dengang var Kunstindustrimuseets direktør:

”Moe er af en så modtagelig natur, han påvirkes så heftigt og stærkt af anden kunst, og han bevæger sig i fremmede klæder med en så forbløffende sikkerhed og kraft, at han har haft stor vanskelighed ved at finde sig selv. Men langsomt og sikkert arbejder han sig ud af efterligningens snarer … han fortæller tydeligt og godt. Han går ikke af vejen for det eventyrlige, viser os det på sin egen troværdige måde … [hans] vignetter er sindrigt udtænkte og … af god dekorativ virkning … Man træffer ham sikrest og bedst i [hans] børnebøger, … [hér] er han næsten altid selv hjemme … hans bedste og originaleste værk er de såkaldte “Moes billedbøger” … en af de allerbedste [er] “Årets historie”. Heri har kunstneren haft den nydelige idé at fremstille sneflokkene som små hvidklædte piger …
[Men Moe], som har så let ved at forme sine billeder; han, hvis gode hoved ofte viser ham overraskende veje; han, som forstår at tegne sine figurer med sande og naturlige bevægelser, begavet med en særlig sans for dyre- og børneskikkelser; han, som med lige stor lethed tegner med pen og tuschpensel – han bør benytte sine sjældne evner fuldtud, stole sikkert på sit eget talent og give alle fremmede indflydelser en god dag … ”

En anmelder skrev om udstillingen:

”… Udviklingen i Moes tegnekunst er … iøjnefaldende. Stregen er til at begynde med tynd og usikker, senere ser man, at han er stærkt påvirket af kendte forbilleder – Frølich i første række, og i anden række Doré – indtil han når den helt originale Moe, der digter ud sin egen overdådige fantasi og slynger stregerne flot ud på papiret med en virtuosmæssig overlegenhed … [og] man [finder] hist og her … særligt strålende perler, som bjørnemotiverne, de luskende ræve og de kraftige udkast til ’Erotik’.”


Illustration fra bogen med Frosten og Nordenvinden og de små snebørn.

Her i december er vi på biblioteket faldet for den friskhed, umiddelbarhed, rytme og charme, der er i Louis Moes tegninger, som de fremtræder i ”Aarets Bog” og i hans mange andre børnebøger.

Et værdigt sus – i skørter og skøder – fra årets sidste månedsfund i biblioteket.

Anja Lollesgaard / Biblioteket

Sidst opdateret 01.12.2016


Design-museum-danmark Instagram Facebook YouTube Tripadvisor