Månedens fund januar 2016


Det var Sikker Hansens egne døtre, der sad model til hans plakat for Davre-Gryn for FDB i 1945.

En hule i saftspændte strå

FDB grafisk design

FDBs design er ikke kun de kendte møbler. Samtidigt med at møblerne blev allemandseje, satsede FDB (Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger) også intensivt på det grafiske design i form af både enkle, funktionelle og farvestærke etiketter, emballage og plakater. Det repræsenterede i høj grad nytænkende dansk brugsgrafik i de første årtier efter 2. verdenskrig.

Blandt FDBs tegnere og grafikere var Aage Sikker Hansen. Han lavede sjældent kommercielle plakater, men med sit sociale engagement arbejdede han gerne for en andelsorganisation som FDB. Aage Sikker Hansens bløde stregføring er påvirket af de sovjetiske tegnere og billedkunstnere Vladimir Lebedev og Aleksandr Dejneka, som han havde set udstillet på Tegnerforbundets udstilling af sovjetrussisk tegnekunst i 1930. Karakteristisk for ham bliver stregens åbne konturer, det blødt skyggede og typeforenklingen.

Det er let at identificere sig med enten den lyse eller den mørke pigetype på Aage Sikker Hansens Davre-plakat, der indleder efterkrigstidens plakater i 1945 med en national betoning af fred og idyl. I den Jean-Jacques Rosseau-agtige barndomsscene, ser den lyse pige helt åbent ud mod os med sit himmelblå barneblik, og ud mod en verden uden overflyvende fjender. Davre-pigerne har fundet ned i kornets gemmesteder, de naturlige huler mellem saftspændte strå, og den mørke pige puster blidt til havrens bjælder. Vi får her subtile, nærmest lydlige associationer til FDBs morgenmadsprodukt i strømmende mælkehvidt lys.

Samarbejdet med FDB efter 1945 førte i øvrigt til Sikker Hansens udvikling af sin eksotiske kvindeikonografi, der med demokratisk mentalitet og fremmedkærlighed rettede sig mod den genåbnede verden. Hans eksotiske suite tæller den piberygende indianer (1945), den vilde dreng Mowgli (1946) og den sorte Cirkelkaffe-kvinde (1955), sort og rund i sine former som kaffebønnen. Cirkel-kvinden og Davre-pigerne er nok de to mest ikoniske af FDB-plakaterne, og har været ligeså faste inventarer som PH-lampen i de danske hjem og institutioner igennem årtier.

På Designmuseum Danmark viser vi FDBs grafiske design på en udstilling i maj 2016 med et udvalg af de skelsættende FDB-plakater fra museets Plakatsamling, tegnet af blandt andre Aage Sikker Hansen, Maggie Baaring og Arne Ungermann. Her vil der også blive lejlighed til at se etiketter og emballage fra museets Arkiv for Dansk Design.

Christine Rosenlund / Arkiv for Dansk Design

Sidst opdateret 06.04.2016


Design-museum-danmark Instagram Facebook YouTube Tripadvisor