Månedens fund oktober 2016


Fra bogen ”122 Farvefotografier” (1948)

Abstraktioner i rødt, gult og blåt

”122 Farvefotografier” af Keld Helmer-Petersen

”Iagttagelser” var den lavmælte undertitel på Keld Helmer-Petersens fotobog 122 Farvefotografier, der udkom i 1948. Med sine stramt komponerede, ofte næsten abstrakte billeder af bygningsfacader, ophobede genstande og skibe fra havne- og industriområder i København og omegn, skulle bogen blive en milepæl i dansk fotografihistorie. Ikke alene var motiverne nye og dristige – i hvert fald i en dansk sammenhæng – samtidig tog Keld Helmer-Petersen (1920-2013) livtag med farvefotografiet, der efter tidens normer var forbeholdt amatører og det kommercielle marked.

For Keld Helmer-Petersen handlede det om æstetik, om kunst. Om at skabe billeder i deres egen ret – som kompositioner med ”… Balance, Harmoni og Rytme …”, frigjort fra de konventionelle krav til fotografiet som bærer af en historie, som ren og skær illustration. Inspirationen kom fra de modernistiske og formalistiske strømninger, der var opstået i USA og Europa i 1900-tallets første årtier, men som endnu ikke var slået igennem i fotografiet i Danmark.


Fra bogen ”122 Farvefotografier” (1948)

I USA fik man hurtigt øje på den danske fotograf, og i november 1949 viste LIFE Magazine et udvalg af bogens billeder hen over syv sider under overskriften ”Camera Abstractions”. Med et legat fra The American-Scandinavian Foundation kunne Helmer-Petersen rejse til USA i 1950-1951, hvor han bl.a. studerede og underviste på Institute of Design i Chicago.

Tilbage i Danmark ernærede Keld Helmer-Petersen sig primært som arkitekturfotograf de næste mange årtier og havde bl.a. et tæt samarbejde med møbelarkitekt Poul Kjærholm, hvis møbler han fotograferede. Samtidig fortsatte det frie kunstneriske arbejde med at indfange hverdagens uendelige variationer af former, strukturer og mønstre – både i s/h og i farver. Tre gange nåede Helmer-Petersen at udstille i Designmuseum Danmark (tidl. Kunstindustrimuseet), dels i to gruppeudstillinger i 1966 og 1975, dels i en solo-udstilling i 1990. I dag kan man se hans grafiske bogværk ”Back to black” fra 2011 i Designmuseets udstilling Dansk Design Nu.

I 2000-tallet har Keld Helmer-Petersens pionerværk fra 1948 fået fornyet international opmærksomhed, og hans billeder er blevet vist på udstillinger i bl.a. London og New York. Først i slutningen af 1970’erne, omkring 30 år efter bogens udgivelse, blev farvefotografiet anerkendt som seriøst kunstnerisk medie af kunstens institutioner. Det skete med den amerikanske fotograf William Egglestons udstilling af farvefotografier på MoMA i New York i 1976. I øvrigt til stor forargelse for mange, heriblandt også fotografer. Farver blev associeret med populærkultur, med reklamer og spillefilm, ikke med finkultur og kunst.


Fra bogen ”122 Farvefotografier” (1948)

Det Kongelige Bibliotek har fået overdraget Keld Helmer-Petersens store arkiv, og man er i gang med at digitalisere negativer og dias herfra. Lige nu kan man med et enkelt klik få lov at se henved 17.000 billeder på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside. Desuden er en stor retrospektiv udstilling i 2020 på Det Nationale Fotomuseum i Det Kongelige Bibliotek undervejs.

Litteratur:
Keld Helmer-Petersen: 122 Farvefotografier : Iagttagelser ved K. Helmer-Petersen = 122 Colour Photographs : Observations by K. Helmer-Petersen, Det Schønbergske Forlag, 1948

Keld Helmer-Petersen: Keld Helmer-Petersen : Photographs 1941-1995, Christian Ejlers Forlag, 2007

Steingrim Laursen og Jens Henrik Sandberg: William Eggleston, Louisiana særkatalog 2, Louisiana, 1992

Sara Fruelund / Designmuseets Bibliotek

Sidst opdateret 17.10.2016


Design-museum-danmark Instagram Facebook YouTube Tripadvisor