Læring

Mellemtrin

Kontakt og bestil et forløb
Vores bookingtelefon har
åbent hver onsdag og torsdag
mellem kl. 10.00 – 16.00.

+45 20 75 19 99
booking@designmuseum.dk

Prøv kræfter med design og book et af vores undervisningsforløb. Vi lægger stor vægt på dialog og hvert enkelt undervisningsforløb styrker elevernes sproglige og kreative kompetencer. De får skærpet deres bevidsthed om design, som hele den formgivne verden omkring dem og vi styrker deres evne til at tage aktivt stilling til emner som forbrug, identitet, bæredygtighed og materialer. Se vores forløb målrettet grundskolens mellemtrin herunder.

Læs mere om vores pædagogiske profil

Klæder skaber folk

Fag: Håndværk og design
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvad kan vi udtrykke med tøj, og hvad kan det sige om vores identiteter, adfærd og den tid, vi lever i? Forløbet tager udgangspunkt i museets permanente udstilling, der fortæller historien om dansk mode og tekstil gennem 400 år. Gennem dialog og praktiske øvelser får eleverne et indblik i modens udvikling – fra rokokoens korsetter og bundne fødder over 1970’ernes flagrende gevandter til samtidens sammensatte og eksperimenterende stil.

I Designværkstedet arbejder eleverne med enkle designprocesser og skaber deres egne modeskitser.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

Form og konstruktion

Fag: Billedkunst
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvilke former findes der og hvordan kan de sættes sammen til nye former og konstruktioner? Med udgangspunkt i museets samlinger undersøger vi, hvordan form, funktion og konstruktion hænger sammen i forskelligt design. Sansekufferten med forskellige former og genstande og tages med rundt på museet.

I Designværkstedet arbejder eleverne med at lave skitser og konstruere et tårn på baggrund af geometriske former.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

Materialer

Fag: Billedkunst.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvordan laver man en stol af plastikflasker? Hvad er fordelen ved at bruge metal frem for træ? I forløbet går vi på opdagelse i museets samlinger og undersøger, hvad genstandene i udstillingen er lavet af og hvorfor. Vi taler om, hvordan nye materialer bliver udviklet, og hvilken betydning, de har for funktion, æstetik og bæredygtighed. Sansekufferten med træ, metal, plastik, skind og tages med rundt på museet.

I Designværkstedet designer eleverne en lille stol ud fra overvejelser om materialernes egenskaber.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

 

Bæredygtigt design

Fag: Håndværk og design, natur/teknik.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvordan kan man gennem design nedsætte CO2-forbruget? Hvilke materialer er det hensigtsmæssigt at anvende? Bæredygtighed udgør en ny og særlig udfordring i dagens forbrugssamfund. Vi ser nærmere på, hvordan klimaforandringer, begrænsede ressourcer og stigende affaldsproblemer udfordrer designere til at finde nye veje, tænke i nye materialer samt nye måder at udvikle produkter på.

I designværkstedet arbejder eleverne casebaseret med at udvikle design ud fra kriterier om bæredygtighed.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

 

Fra tronstol til slængestol

Fag: Håndværk og design
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvilke stoletyper findes der og hvorfor er der så mange forskellige? Hvad er egentlig en god stol? Stolen er det møbel, der kommer tættest på menneskekroppen. Den har fx ben, ryg, armlæn og måske endda ører. Men stolen kan mere end blot opfylde en siddefunktion, og den har ofte et mere personligt udtryk end andre møbeltyper. Vi afprøver, undersøger og beskriver forskellige stoletypers udvikling og stilmæssige udtryk.

I Designværkstedet arbejder eleverne ud fra udtryksmæssige kriterier med at udvikle deres eget stoledesign.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

 

Design og designprocesser

Fag: Håndværk og design.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvorfra henter designeren sin inspiration og hvilke overvejelser indgår i en designproces? Hvordan arbejder designeren med idéudvikling, skitsering og modellering? Design handler om at stille en masse spørgsmål til menneskers behov, traditioner og forbrugsmønstre. Det handler også om æstetik og funktion. I forløbet undersøger eleverne forskellige designobjekter, hvor disse parametre er vægtet meget forskelligt.

I Designværkstedet arbejder vi casebaseret og eleverne udvikler deres eget design.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

Designlogen

Fag: Håndværk og design. Målgruppe: primært 5.- 6. kl.
Gratis

Designlogen er et undervisningsforløb til brug i klassen. Det indeholder såvel spilelementer som praktisk/kreative designopgaver og giver en god introduktion til at arbejde med design generelt. På www.designlogen.dk kan klassen blive optaget i Designmuseum Danmarks hemmelig designloge. Som logemedlemmer skal de både vurdere design ud fra en kritisk stillingtagen og selv udvikle superdesign.

Læringsmål (PDF)

Besøg og udforsk selv

Hvis I vil besøge Designmuseum Danmark med jeres hold eller klasse på egen hånd, skal I altid booke plads i forvejen. Vi har mange besøgende hver dag og vil gerne skabe en god oplevelse for alle vores gæster. Derfor skal alle grupper over 10 personer reservere tid til besøg på forhånd.

Send os et forslag til en dato, der passer jer. Så bekræfter vi – og I kan gå på opdagelse i en verden af design:

Book

Designværkstedet

Designværkstedet danner ramme om al vores undervisning. Værkstedsbygningen blev doneret til os af VILLUM FONDEN i 2012 og er en moderne bygning, designet med henblik på at udvikle undervisning og kreative designforløb.