Mode & Tekstil

Pressemeddelelse 15.10.2014

Send Link

Dyk ned i mode- og tekstilverdenens ultimative skatkammer

Udsnit af patchworksengetæppe, England, ca. 1800. Foto: Pernille Klemp

- Ny udstilling giver dig 400 års mode- og tekstilhistorie

Fra den 5. december 2014 vises udstillingen Mode & Tekstil / Fashion & Fabric

Fra hedebosyninger og hårsilkebroderier til Haute Couture. Tag med på en spændende rejse i dansk mode- og tekstilhistorie når Designmuseum Danmark åbner dørene op for udstillingen Mode & Tekstil. Her kan du bl.a. opleve rokoko-kjoler fra 1700-tallet, Holger Blom-kreationer i silkeduchesse, et hav af finurlige og sjove accessories, nutidige danske modestjerner som Anne-Sofie Madsen og Henrik Vibskov samt tekstildesign af bl.a. Marie Gudme Leth og Lis Ahlmann.

Det er første gang i museets snart 125-årige historie, at det kan åbne en permanent mode- og tekstiludstilling. Der er tale om et skatkammer af mode, tekstil og tilbehør fra 1700-tallet op til nutiden.

Udstillingen Mode & Tekstil giver med over 500 genstande fra museets rige samlinger et helt særligt indblik i designhistoriske aspekter inden for mode og tekstil med vægt på den danske udvikling gennem de sidste 400 år. Et nøje udvalg af tekstiler, modedragter og tilbehør vil vise forskellige tiders design, tekstilteknikker, produktionsformer, smag og idealer i moden.

Formålet med udstillingen er at vise den danske mode- og tekstilhistorie for et bredt publikum, lige fra fagfolk i branchen til alle museets gæster. Mode og tekstil er et område, der længe har været stor efterspørgsel på fra museets gæster. Dansk design og mode er samtidig mere relevant end nogensinde. Dansk modeeksport udgør ifølge branche-foreningen Wear og Dansk Erhverv 4,3 procent af den samlede danske eksport, og de forudser en fortsat vækst. På tekstilområdet oplever danske virksomheder så som Kvadrat også stor international anerkendelse. Med mode- og tekstiludstillingen er der nu endelig mulighed for blive klogere på og udforske successen bag det 20. århundredes danske designtradition.

Detalje af aftenkjole broderet med strudsefjer, design Erik Mortensen, Balmain, Frankrig, vinterkollektion 1986-1987. Foto: Pernille Klemp.

Bliv klog på dansk mode og tekstil
Udstillingens kurator, museumsinspektør, Kirsten Toftegaard, fortæller: ”Hver genstand rummer en fortælling og er nøje udvalgt ud fra et ønske om, at vore besøgende skal gå herfra med en idé om, hvad der har været anset for godt design gennem tiden – og ikke mindst hvorfor. Vi vil med udstillingen gerne vise sammenhængen mellem mode og tekstil på flere niveauer. Vi ønsker at gøre vores gæster klogere på dansk mode- og tekstildesign – et felt der i dag nyder stor international anerkendelse”.
Udstillingen er permanent, og museet vil løbende planlægge undervisning og events, der giver mange forskellige perspektiver på mode og tekstil.

Udstillingen har tre temaer; Design og Dekoration, Håndværk og Industri, Krop og Identitet, og har i et særligt rum nye og aktuelle fokusudstillinger, der udskiftes jævnligt. I første omgang vil dette rum blive viet til børnetøj fra de sidste ca. 150 år, da museet til januar 2015 åbner særudstillingen ’Barnets Århundrede’.

Om Designmuseum Danmarks mode- og tekstilsamling
Designmuseum Danmark har en af landets mest omfattende samlinger af mode og tekstil på mange tusinde genstande lige fra historiske dragter tilbage fra 1700-tallet til nutidens couture (skrædderi) fra blandt andre den danske designer Anne Sofie Madsen.

Hent pressefotos her

Kontakt: