The Danish Chair - An International Affair

Pressemeddelelse 10.11.2016

Send Link


Foto: Metropolitanstolen, Ejner Larsen og Aksel Bender Madsen, 1949.
Stolen har fået navn efter udstillingen The Arts of Denmark på Metropolitan Museum of Art i New York, hvor den blev vist som det ypperste inden for dansk design i 1960. Stolen blev relanceret i 2014 af møbelproducenten Carl Hansen & Søn.

Permanent udstilling, vises fra 9.12.2016

Med udstillingen The Danish Chair viser Designmuseum Danmark et wunderkammer af stole og fortæller historien om, hvordan dansk design blev et internationalt megabrand. Som gæst kan man få et overblik over de mange stoletyper, som tegner billedet af det 20. århundredes danske succeshistorie og det eksporteventyr, som vi kalder Danish Modern.

Stolen er det møbel, der står mennesket nærmest. Den berører og spejler den krop den skal bære med arme, ben, sæde og ryg. Den er designernes prøvesten og designhistorikernes yndlingsobjekt. Og så er stolen et af de mest kulturbærende designobjekter. Den fortæller alt om den tid og det samfund, den er skabt i. Den giver personen, der sidder i den status og identitet, og betegnelser som domstol, lærestol, bispestol, skriftestol og talerstol minder os om stolens mange historiske associationer.

Udstillingens kurator, Christian Holmsted Olesen udtaler:

”Danmark blev verdenskendt for sine mange bud på moderne stole i det 20. århundrede. Generationer af danske møbelarkitekter har opmålt, studeret og fundet inspiration i de historiske møbler i Designmuseum Danmarks samling. Med denne nyopstilling af vores enorme stolesamling ønsker vi at give vores gæster et overblik over den danske stols slægtshistorie samt et indblik i stolen som et kulturbærende og kunstnerisk objekt. Vi vil formidle dansk designs DNA gennem stolen, som er en af de stærkeste repræsentanter for udviklingen af dansk design”.

Et wunderkammer af danske stole
Udstillingen The Danish Chair er et wunderkammer med fokus på danske stole. Den viser, hvordan nyere dansk møbelformgivning kan ses som én stor slægt med rødder langt tilbage i historien og i fremmede kulturer. Med hovedvægten på guldalderen inden for dansk møbelkunst i årene 1920-1970 kan man opleve omkring 100 danske og en håndfuld internationale stole sat i ramme, som individuelle kunstværker – fra pindestole, kinastole, karmstole, foldestole, hvilestole, skalstole til frisvingerstole.

Sagt om stolen
”Stolen er en meget svær genstand. Alle, som har prøvet at lave én, ved det. Der er uendelig mange muligheder og problemer – stolen skal være let, den skal være stærk, den skal være komfortabel. Det er næsten lettere at bygge en skyskraber end en god stol” – Ludvig Mies van der Rohe

”Stolen står jo mennesket nærmest. Den kan man give et personligt udtryk”. – Hans J. Wegner

10 danske stole (og designere) du skal kende:
Faaborgstolen, Kaare Klint, 1914
J39 eller Folkestolen, Børge Mogensen, 1947
PK22, Poul Kjærholm, 1956
Den runde stol, Hans. J. Wegner 1949
NV45, Finn Juhl 1945
Myren, Arne Jacobsen, 1952
Panton stolen, Verner Panton, 1967-68
Trinidad, Nanna Ditzel, 1993
GJ-stolen også kaldet Sløjfestolen, Grethe Jalk, 1963
Den Egyptisk foldestol, Ole Wanscher, 1934

Hent pressefotos her

Fakta om udstillingen
Udstillingen er skabt med generøs støtte fra Augustinus Fonden og den er designet af møbeldesigner Boris Berlin, som har skabt en kunstnerisk totalinstallation, der placerer hver stol i en ramme som et kunstværk.
Udstillingsgrafik: Rasmus Koch.

Kontakt
Kurator: udstillings- og samlingschef, Christian Holmsted Olesen: cho@designmuseum.dk
Presse: kommunikationschef, Nikolina Olsen-Rule: nor@designmuseum.dk

Sidst opdateret 12.12.2016


Design-museum-danmark Instagram Facebook YouTube Tripadvisor