Skip to content

Tidligere udstilling på museumspladsen

SHARING

Velkommen til museets nye plads. SHARING er titlen på vores første udendørs udstilling. Det at dele, er en drivkraft for alle mennesker og en forudsætning for, at vi kan fungere som samfund. Den danske designtradition udspringer af godt håndværk og idealet om at design skal deles, så det gavner så mange som muligt.

Udstillingen SHARING præsenterer fem helt unikke værker, skabt af toneangivende danske designere og kunsthåndværkere, der på forskellig vis har forholdt sig til temaet SHARING. På pladsen kan du året rundt, også uden for museets åbningstid, få en gratis udstillingsoplevelse og en forsmag på museets righoldige samlinger. Skiftende udstillinger vil i fremtiden belyse aktuelle problemstillinger samt nye perspektiver på design og kunsthåndværk. Bliv inspireret til at træde ind i en verden af design.

Astrid Krogh

Astrid Krogh er uddannet tekstildesigner fra Danmarks Designskole i 1997, og arbejder i krydsfeltet mellem lys og tekstiler.

Krogh benytter sig bl.a. af optiske fibre til at “væve” tekstiler, der kan lyse op, ændre udtryk og skabe synergi mellem værket og rammerne omkring. Hun udforsker dynamikken mellem kunstigt og naturligt lys og drager inspiration fra naturen, hvor lyset forandres konstant og uforudsigeligt.

“A Square of The Universe -2018” står som et fem meter højt fyrtårn på museumspladsen. Toppen er belyst af LED-dioder, der er sammensat i et symmetrisk net af metalstrenge. I denne orden lyser dioderne op i tilfældige og vekslende mønstre, som et udpluk af universet indkapslet i en glasmontre. Som beskuer kan du bevæge dig rundt om værket og opdage nye farvekombinationer, mønstre og systematisk kaos. “A Square of The Universe” kan også anbefales efter mørkets frembrud, hvor lyset opleves endnu kraftigere, levende og kontrastfyldt.

Biomega

Biomega laver cykler. Cykler der på æstetisk, teknologisk og etisk vis formår at konkurrere direkte med biler som transportmiddel i byen. Siden 1998 har de bestræbt sig efter at initiere et paradigmeskift i måden vi ser på transport. Ved at lave cykler, der er som møbler du bruger til transport. Det er med et nostalgisk tilbageblik på dansk møbeldesign, at Biomega finder inspirationen til hvad de kalder “Organisk minimalisme” der tager afstand fra stringent moderne design og omfavner det opløftende og menneskelige. Cykler skal være spændende at kigge på og drage blikket som en betagende sportsvogn, men de skal først og fremmest være funktionelle.

En af Biomegas kerneværdier er synlighed. OKO Night Glow er en cykel med et selvlysende stel, designet af Bjarke Ingels, Jens Martin Skibsted og Lars Holme Larsen. Produceret i blot 20 eksemplarer. På museumspladsen kan du se en af dem udstillet og ved mørkets frembrud fange et glimt af det selvlysende stel, der ellers præsenterer sig ordinært i dagtimerne.

 

Claydies

To personer, én keramiker.

Mød Claydies. Samarbejdet mellem Karen Kjælgård-larsen og Tine Broksø , der begge er uddannet fra Danmarks Designskole i produktdesign med linjen for keramik og glas. De er bedste venner, men endnu bedre kollegaer. Ifølge dem selv er Tine og Karen smeltet sammen til én keramiker, og alle deres værker bliver lavet med fire arme.

Deres kreationer undersøger en konceptuel tilgang til keramik, hvor humor, ironi og provokationer præger hverdagsobjekter med charme og personlighed.

Kasper Kjeldgaard

Kasper Kjeldgaard vandt sidste år prisen “Årets kunsthåndværker 2018” og er blandt de seks inviterede designere.

Hans arbejde kredser i høj grad om, hvordan vores verden hænger sammen i fysiske grundprincipper og naturlove. Eksempelvis bliver temaerne centrering, tyngde, rotation og friktion udforsket gennem et arbejde med materialer og håndværk, der er forfinet og velbevandret.

På museumspladsen kan man bla. opleve Kjeldgaards karakteristiske arbejde med mobiler, der unægteligt har haft stor indflydelse på hans gennembrud.

“Dele af familien – 2018” består blot af messing, hestehår og diabas. På trods af de naturligt tunge materialer messing og diabas, præsenterer værket sig med en æstetisk lethed og elegance, hvor hestehårenes luftighed og grove udtryk bruges til at bryde de rene linjer.

 

Margrethe Odgaard

Margrethe Odgaard er drevet af nysgerrigheden efter at finde nye måde at bruge farver og mønstre i sine materialer.

Hun bruger sine tekstiler som afsæt for formgivning, på en gennemreflekteret og håndværksmæssig sublim vis. Det med ønsket om at gøre omgivelserne til et bedre sted, hvor viden, teknisk kunnen og idéer deles ufortrødent. På det filosofiske og fysiske plan tror hun på, at objekter skabt med omtanke og flid beriger menneskerne omkring. Med teknisk overlegenhed, skaber hun mønster- og farvekombinationer af eventyrlig karakter. Det var bla. Grunden til at hun i 2016 blev tildelt verdens største designpris (Torsten og Wanja Söderbergs designpris).

Odgaard pryder “SHARING”-udstillingen med en satinvævet gardinsøjle, specialproduceret af danske Kvadrat. “Red Blue Violet” leger med primærfarverne rød og blå, der i toppen er skarpt adskilt, men i værkets nederste halvdel fusionerer i en optisk farveblanding og danner violet. På afstand opleves værket som bestående af tre farver. Kommer man tæt på opdager man dog, at den violette farve blot er en tæt vævning af farverne set i overdelen.