I fokus

Typografiens James Bond

Robert Harling

Med sine elegante, lidt frække og charmerende manerer og tætsiddende bukser kunne den engelske typograf og grafiker Robert Harling have været model for James Bond, Ian Flemings berømte agent 007. Så meget mere som han rent faktisk var gode venner med Ian Fleming, og arbejdede sammen med ham i den britiske flådes efterretningstjeneste under 2.verdenskrig. Han var desuden en mand med mange hemmeligheder, der fortalte en røverhistorie om sin barndom og opvækst.

Men Robert Harling var egentlig en meget betydende typograf, der ikke blot udgav tre indflydelsesrige tidsskrifter om typografi og grafisk design, men også var grafisk rådgiver for The Sunday Times (fra 1947), redaktør af den britiske udgave af tidsskriftet House and Garden (fra 1957) og redaktør af The Sunday Telegraph (fra 1961). Han udgav flere læseværdige romaner både om sine oplevelser under 2. verdenskrig og om journalistverdenen i Fleet Street, avisgaden i London, hvor alle bladhusene havde til huse op til 1970’erne. Han udgav også bøger om den britiske typograf Eric Gill og om de engelske tegnere Edward Bawden og Eric Ravilious.

Endelig tegnede han selv tre skrifttyper, fonte, ved navn Playbill, Chisel og Tea Chest, der var moderniseringer af mere klassiske victorianske skrifter.

I 1936 udkom Robert Harlings første tidsskrift Typograhy. Det var moderne i format, layout og indbinding og bragte artikler om mange små og oversete emner inden for typografi, bl.a.  om labels til pakker med te, om busbilletter og layout på avisernes forsider.  Den tyske typograf Jan Tschichold skrev i nummer 3 om ’Type mixtures’, om hvordan man kunne blande forskellige skrifttyper, og samme nummer bragte en artikel om ’Left-Wing layout – Propaganda produced by the politically left in England’.  Tidsskriftet bragte i det hele taget fine artikler om alle mulige emner inden for typografi og layout og præsenterede nogle af tidens moderne tendenser.

Tidsskriftet var i kvartformat, 11 x 9 tommer, indbundet med spiralryg af plastic, med enkelt omslag i fine farver, således som man kan se på vedstående billede.

Tidsskriftet blev redigeret af Robert Harling og udgivet hos vennen James Shands Shenval Presse. De nåede at udgive i alt 8 numre i perioden 1936-1939, da 2.verdenskrig brød ud og udgivelsen stoppede.

Alphabet and Image 1946-1949

Efter krigen besluttede Harling og Shand i 1946 at genoptage udgivelsen af tidsskriftet, denne gang med ny titel: Alphabet and Image. Formatet var næsten det samme, men tidsskriftets titel på omslaget var trykt i klassiske skrifttyper i forskellige varianter. Det nye tidsskrift lagde en større vægt på bogillustrationer. Men igen var der også artikler og analyser af skrifter, som fx Times Roman og designer Eric Gills forskellige skrifttyper, af avisernes spisesedler (se ill.) og af typografien i regerings-publikationer. Tidsskriftet bragte desuden flere artikler om tidens engelske bogillustratorer, bl.a. Thomas Hennell, Robert Gibbings, Robin Jacques, Claude Lovat Fraser og Mervyn Peake. Alphabet and Image udkom med 8 numre indtil 1949.

Image 1949-1952

Image. A Quarterly of the Visual Arts, var Harlings og Shands sidste tidsskrift sammen, der koncentrerede sig udelukkende om grafik og bogillustrationer. Det fik derfor navnet Image. Det udkom 1949-1952. Det introducerede flere engelske tegnere som John Minton (se ill.), John O’Connor, John Piper, Ethelbert White m.fl. med fine artikler om deres bogillustrationer.

Robert Harling, der døde 98 år gammel i 2008, var en central skikkelse i udviklingen af engelsk grafisk design og typografi i midten af 1900-tallet. Han var uddannet fra Central School of Arts and Crafts i London, og arbejdede først som designer for avisen Daily Mail og som rådgiver for London Transport. I 1938 blev han lærer på den ’tyske’ grafiske skole Reimann School of Design i London, hvor mange af tidens nye talenter blev uddannet. Under 2. verdenskrig deltog han i evakueringen af de britiske styrker fra Dunkirk og skrev senere to bøger om sine oplevelser i flåden under krigen, Amateur Sailor (1944) og Steep Atlantic Stream (1946).

Biblioteket har alle tre tidsskrifter samt to bøger af Robert Harling: The letter forms and type designs of Eric Gill (1978) samt Dictionary of design and decoration (1973).
Desuden har vi tidsskriftet House and Garden fra perioden 1934-1982.

Nils Frederiksen / Biblioteket.