Skip to content

I fokus

DE SOVJETISKE REVOLUTIONS­PLAKATER

Politisk grafisk design manifesterer sig stærk under den sovjetiske revolution med plakatmediet i en central mobiliserende rolle. Den russiske plakats storhedstid opstår med revolutionens behov for et nyt visuelt sprog. Fra agitation og propaganda til oplysninger om fødevarerationering og hygiejne.

Censur under det gamle tsar-regime satte grænser for plakaten som selvstændigt medie, og revolutionens plakater præges i sin tidlige fase af andre billedsproglige udtryk. Helt i forlængelse af den klassiske tradition flytter kunstneren Aleksander Apsit arbejderens kamp over i mytologien i en satirisk stil. Først senere får sovjetplakaterne sine stærkeste kritiske udtryk med konstruktivismen og fotomontagen.

Illustration; Aleksander Apsit: Til de bedragne brødre i den hvide hærs skyttegrave, 1918.

 

ROSTA-VINDUERNES POPULISME

De sovjetiske plakatdesignere tilpasser let det folkelige træsnits primitivitet til plakatmediet, men også den gamle russiske ikonkunst inspirerer til enkle figurer og farvesymbolik. På nyhedsstrømmens hurtige præmisser bredte en tegneserieagtig stil sig i plakatens masseproduktion, med adressat til den overvejende analfabetiske befolkning. I utallige små plakater, de såkaldte ROSTA-vinduer med navn fra placeringer i forladte butiksvinduer, var det digteren Majakovskijs vision at give soldaterne revolutionære slogans i stedet for de bønner, der ellers havde støttet i kamp.

Illustration: Vladimir Majakovskij: Ukrainernes og russernes fælles kampråb klinger: lad ikke den polske herremand være arbejdernes herre! 1920.

FRA INTERNATIONALE TENDENSER

Den internationale stil bredte sig fra England og USA. De legendariske russiske hverveplakater står i dialog med den angloamerikanske matrix fra 1.verdenskrig: Alfred Leetes Lord Kitchener og James Montgomery Flaggs kendte Uncle Sam. Nogle af plakatmediets mest effektive emotionelle midler tages i brug for at påvirke til handling: den direkte øjenkontakt, og hånden der peger mobiliserende ud af plakaten.

Illustration: Anonym: Hvad har du gjort for luftvåbnet? 1923-25.

De sovjetiske plakater er fra Designmuseets samling, doneret i 1980’erne af den radikale politiker og jurist Hermod Lannung. De kan i øjeblikket ses sammen med Aleksander Rodchenkos fotografier på udstillingen Revolutionens Billeder, der markerer 100-året for den russiske revolution på Sorø Kunstmuseum 23. september 2017 – 14. januar 2018.