Nyheder

Konservering af sjældne Aristide Maillol tæpper

Konservering af to broderede billedtæpper, ”Musique pour la princesse qui s’ennuie” og ”Concert de femmes”, 1896-1898, tegnet af Aristide Maillol.

I 1885 begyndte den franske billedhugger og maler Aristide Maillol (1861-1944) sine studier på École des Beaux-Arts i Paris. Ved siden af maleriet udførte Maillol tegninger til tekstilkunst. Her var en stor inspirationskilde det parisiske Cluny-museums samling af sen middelalder og tidlig renæssance tapeter, de såkaldte mille-fleur-tapeter. I 1893 vendte han tilbage til sin fødeby Banyuls-sur-Mer, hvor han indrettede et tekstilværksted og startede på at eksperimentere med indfarvning af garner med plantefarver. Desuden ansatte han hjælpere til at brodere billedtæpper.

De to broderede billedtæpper ”Musique pour la princesse qui s’ennuie” og ”Concert de femmes” fra 1896-1898 blev erhvervet af Designmuseum Danmark i 1935 som en gave fra Ny Carlsbergfondet. Oprindelig blev de to billedtæpper udført på bestilling af den rumænske prinsesse Bibescu.

Hvert billedtæppe forestiller fire siddende kvinder, hvoraf de tre spiller på strengeinstrumenter for den fjerde kvinde. Kvinderne sidder i en have med træer, buske og blomster. Der er en arkaisk stilisering og ro over kvindeskikkelserne, som peger frem mod Maillols skulpturer, som han måske i dag er mest kendt for.

Der er ikke bevaret mange broderede billedtæpper efter tegning af Maillol, og museets to tæpper er blandt de fineste både med hensyn til tegning og udførelse.

Konservering
Begge broderede tæpper er syet på et groft, hessian-lignende, stift baggrundsstof, der er sammensat af flere stykker. De gamle monteringer fjernes, og broderierne tørrenses på for- og bagside for laget af støv og snavs, som i årenes løb har lagt sig på den håndspundne uld. Søm- og rivskader i kanterne udbedres, og de løst hæftede broderitråde fastholdes på bagsiden af tæpperne. Ved gamle insektskader sikres broderiet og løse partier syes ned. Skader langs den påsyede stoframme udbedres, og nye kantninger på bagsiden tilføjes. Broderierne stafferes ned på et kraftigt bundstof, og de monteres på nye blændrammer. Til sidst indrammes broderierne i nye tilpassede rammer. Konserveringen udføres af konservator Maj Ringgaard.

Hvis glasdørene er lukkede, er det fordi konservatoren har brug for ro og koncentration.

Selskabet for Designmuseum Danmarks Venner
Selskabet, der blev stiftet i 1910, har til hovedformål at støtte museet, dets samlinger og dets virke. Vennerne med de ca. 400 medlemmer har besluttet ved deres årlige bidrag for 2019 at yde et stort tilskud til Designmuseum Danmarks konservering og nyindramning af de to meget fine broderede billedtæpper, tegnet af den franske billedhugger og maler Aristide Maillol (1861-1944) og udført af hans hustru og veninder mellem 1896 og 1898.

Designmuseum Danmark er taknemmelig for gaven, der er et uvurderligt bidrag til at sikre broderierne mange år frem i tiden.

Hvor og hvornår
Mere info følger.