Læring

Udskoling

Kontakt og bestil et forløb
Vores bookingtelefon har
åbent hver onsdag og torsdag
mellem kl. 10.00-16.00.
+45 20 75 19 99
booking@designmuseum.dk

Bliv inspireret af design. Vi tilbyder forskellige forløb målrettet folkeskolens ældste klasser. Design som problemknuser i matematik, billedkunst eller det nye fag håndværk og design. Alle forløb knytter sig til museets udstillinger og temaer som eleverne kan relatere til – lige fra bæredygtighed, materialer og krop og identitet. Kun fantasien sætter grænser.

Læs mere om vores pædagogiske profil

 

Erik Mortensen – en dansk modeskaber i Paris

Fag: Håndværk og design.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvad er haute couture og hvordan adskiller det sig fra det stangtøj, vi kan købe i butikkerne? Udstyret med stofprøver og skitseforlæg går vi på opdagelse i udstillingen ”I am Black Velvet”, som viser en lang række af modeskaberen Erik Mortensens kreationer for modehuset Balmain. Vi undersøger, analyserer og sammenligner stil, materialer, håndværk og effekter. Undervejs bliver vi også klogere på, hvem Erik Mortensen var som person, hans passion og hans måde at arbejde med skitser, mode og design.

I Designværkstedet arbejder eleverne med 3D-modeskitser og udvikler deres eget design.

Læringsmål (PDF)

Book forløb

Klæder skaber folk

Fag: Håndværk og design.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvad kan vi udtrykke med tøj, og hvad kan det sige om vores identiteter, adfærd og den tid, vi lever i? Forløbet tager udgangspunkt i museets permanente udstilling, der fortæller historien om dansk mode og tekstil gennem 400 år. Gennem dialog og praktiske øvelser får eleverne et indblik i modens udvikling – fra rokokoens korsetter og bundne fødder over 1970’ernes flagrende gevandter til samtidens sammensatte og eksperimenterende stil.

I Designværkstedet arbejder eleverne med enkle designprocesser og skaber deres egne modeskitser.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

 

Matematik i design 

Fag: Matematik, håndværk og design.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvad er en model og hvordan arbejder man med skalaforhold? Hvordan beregner og optimerer man materialeforbruget? Disse og mange andre matematiske spørgsmål indgår bl.a. i arbejdet med design. Matematik i design sætter fokus på geometri i anvendelse i en designfaglig kontekst. Med udgangspunkt i museets samlinger og udstyret med diverse redskaber, undersøger eleverne i praksis, hvordan geometri indgår som et led i designprocessen.

I designværkstedet samarbejder eleverne om at løse designmæssige problemstillinger ved brug af matematik.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

 

Fra tronstol til slængestol 

Fag: Håndværk og design.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvilke stoletyper findes der og hvorfor er der så mange forskellige? Hvad er egentlig en god stol? Stolen er det møbel, der kommer tættest på menneskekroppen. Den har fx ben, ryg, armlæn og måske endda ører. Men stolen kan mere end blot opfylde en siddefunktion, og den har ofte et mere personligt udtryk end andre møbeltyper. I forløbet afprøver, undersøger og beskriver vi forskellige stoletypers udvikling og stilmæssige udtryk.

I Designværkstedet arbejder eleverne ud fra udtryksmæssige kriterier med at udvikle deres eget stoledesign.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

 

Design og designprocesser

Fag: Håndværk og design.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvorfra henter designeren sin inspiration og hvilke overvejelser indgår i en designproces? Hvordan arbejder designeren med idéudvikling, skitsering og modellering? Design handler om at stille en masse spørgsmål til menneskers behov, traditioner og forbrugsmønstre. Det handler også om æstetik og funktion. I forløbet undersøger eleverne forskellige designobjekter, hvor disse parametre er vægtet meget forskelligt.

I Designværkstedet arbejder vi casebaseret og eleverne udvikler deres eget design.

Læringsmål (PDF)

Book Forløb

Bæredygtigt design 

Fag: Håndværk og design, natur/teknik.
1 time 350 kr.
2½ time med værksted 700 kr.

Hvordan kan man gennem design nedsætte CO2-forbruget? Hvilke materialer er det hensigtsmæssigt at anvende? Bæredygtighed udgør en ny og særlig udfordring i dagens forbrugssamfund. Vi ser nærmere på, hvordan klimaforandringer, begrænsede ressourcer og stigende affaldsproblemer udfordrer designere til at finde nye veje, tænke i nye materialer samt nye måder at udvikle produkter på.

I designværkstedet arbejder eleverne casebaseret med at udvikle design ud fra kriterier om bæredygtighed.

Læringsmål  (PDF)

Book Forløb

Besøg og udforsk selv

Hvis I vil besøge Designmuseum Danmark med jeres hold eller klasse på egen hånd, skal I altid booke plads i forvejen. Vi har mange besøgende hver dag og vil gerne skabe en god oplevelse for alle vores gæster. Derfor skal alle grupper over 10 personer reservere tid til besøg på forhånd.

Send os et forslag til en dato, der passer jer. Så bekræfter vi – og I kan gå på opdagelse i en verden af design:

Send forespørgsel

Designværkstedet

Designværkstedet danner ramme om al vores undervisning. Værkstedsbygningen blev doneret til os af VILLUM FONDEN i 2012 og er en moderne bygning, designet med henblik på at udvikle undervisning og kreative designforløb.