Pressemeddelelse 30.01.2018

Dansk design er turistmagnet

Kontakt:
Nikolina Olsen-Rule
Kommunikationschef
+45 31 44 30 61
nor@designmuseum.dk

Hent analysen her:

https://tourismculturelab.com/analyser/

Dansk designs popularitet ude i verden er med til at tiltrække mange internationale turister til landet.

Designmuseum Danmark (tidligere Kunstindustrimuseet) har de seneste 6 år næsten femdoblet sit besøgstal: fra omkring 60.000 i 2011 til cirka 280.000 i 2017. Omkring 80 procent af gæsterne er internationale.

Ikke alene kommer der flere internationale gæster til Designmuseum Danmark, men de er også dedikerede.

”Vi er overraskede over, hvor mange der har besluttet at lægge vejen forbi museet i Bredgade, allerede inden de tager hjemmefra,” siger museumsdirektør hos Designmuseum Danmark, Anne-Louise Sommer.

Ny analyse af internationale kulturbesøgende

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Wonderful Copenhagen står design og arkitektur højt på turisternes tjekliste når turen går til Denmark.

Designmuseum Danmark har ganske rigtig oplevet en markant stigning i besøgstallet, men på museet er man overrasket over hvor mange af de internationale besøgende der har sat kryds ud for museet, allerede mens de hjemmefra overvejede, om turen skulle gå til den danske hovedstad. Det sker bl.a. ved at google på søgeord som design og arkitektur og via anbefalinger fra venner og familie.

Når de selv er i Danmark, deler over halvdelen deres oplevelser på de sociale medier, viser den nye undersøgelse. Turister er med andre ord vigtige ambassadører for attraktionerne.

På den baggrund har Designmuseum Danmark i samarbejde med Wonderful Copenhagen testet en række nye initiativer med det formål at øge villigheden blandt udenlandske besøgende til at anbefale deres oplevelse endnu mere.

I 2016 introducerede de en Design Guide, hvor museet guidede egne besøgende videre til designoplevelser andre steder i København. Guiden har været med til at øge turisternes kulturforbrug.

”Man har for alvor fået øje på os i udlandet. Med besøgsvæksten og denne nye undersøgelse mener vi, at Danmark på designområdet har en fin mulighed for at skille sig ud i den benhårde internationale konkurrence om de kulturforbrugene turister. Vi er stolte af, og glade for, at så mange vælger at lægge vejen forbi vores museum,” slutter Anne-Louise Sommer.

Museet har – via nye aktiviteter og initiativer – også haft succes med at tiltrække et stigende antal danske besøgende, heriblandt børn og unge. Og den nye, udadvendte linje i museet betyder blandt andet, at der er kommet flere internationale gæster, ligesom de seneste års fokus på at tiltrække nye målgrupper herhjemme har medført, at museet i efteråret vandt DASA-Award 2017, museernes svar på en Oscar, uddelt af European Museum Academy.

 

Yderligere information

 

Fakta om Designmuseum Danmark:

  • Museet blev etableret i 1890 og skiftede i 2011 navn fra Kunstindustrimuseet til det mere tidsvarende Designmuseum Danmark.
  • Besøgstallet er næsten femdoblet de seneste 6 år, fra omkring 60.000 i 2011 til næsten 300.000 i 2017.
  • Omkring 80 procent af gæsterne er internationale.
  • Museets totale besøgstal dækker både over betalende gæster, studerende, besøgende til bibliotek, butik og café.
  • Museet blev i 2017 udnævnt af det amerikanske magasin, Galerie Magazine, udnævnt til at være blandt verdens 8 bedste designmuseer.

 

Fakta om turisme-undersøgelsen:

  • Wonderful Copenhagens analyse er udarbejdet af Epinion og er bl.a. baseret på interviews med udenlandske turister, der har besøgt København og omegn.
  • Analysen er en del af projektet, tourism+ culture lab, som skal styrke Region Hovedstadens internationale markedsposition som attraktiv kulturdestination.
  • Formålet er at give indsigt i, hvad der tænder internationale gæster og dermed klæde hovedstadsområdets kulturinstitutioner på til at gøre sig endnu mere attraktive over for turister fra udlandet.

 

Om Designmuseum Danmark viser undersøgelsen bl.a., at

  • Hele 46 procent af de internationale gæster allerede hjemmefra planlagde at besøge museet.
  • 51 procent via research har fundet frem til museet, når de er nået frem til København.
  • Blot 3 procent kom ”tilfældigt” forbi.