Pressemeddelelse 09.05.2018

Nikolina Olsen-Rule
nor@designmuseum.dk

Se programmet her

Bæredygtigt marked for hele familien den 26.-27. maj i Designmuseum Danmarks have

Tag familie og venner med, når Designmuseum Danmark åbner det bæredygtige marked Design X Change for andet år i træk. I år er der skruet op for børneaktiviteter og livedebatter. Kom og mød holdet bag DR’s Ramasjang redder bierne, oplev tegner, filminstruktør og forfatter Anders Morgenthaler og en række ildsjæle, virksomheder, designere og organisationer der brænder for bæredygtighed. Det bliver ikke kedeligt.

Hele Grønnegården i Designmuseum Danmark kommer til at summe af liv med boder, hvor designere, kunsthåndværkere, virksomheder og organisationer viser, hvordan de arbejder med bæredygtige produkter og løsninger. Børn og voksne kan deltage i forskellige gør-det-selv workshops – fra hjemmelavede altankasser til tekstilfarvning og redesign af tøj.

Museumsdirektør Anne-Louise Sommer udtaler:

”Danmark er kendt for godt design, hvilket vi dagligt mærker til på Designmuseum Danmark. Bæredygtighed kan ofte virke abstrakt for mange og vi ønsker med Design X Change at skabe et mødested, hvor byens borgere og turister inviteres til at deltage i konkrete aktiviteter og gå i dialog på alle tænkelige måder. Derfor sætter vi stor pris på samarbejdet med Københavns Kommune, der har været med til at sætte bæredygtighed på dagsordenen sammen med stærke aktører og samarbejdspartnere.”

Masser af aktiviteter for børn og unge

Der vil være et hav af aktiviteter for børn og unge igen i år – fra skraldestafet til konkurrencer om kreative og bæredygtige løsninger. Københavns Kommunes unge klimaambassadører kommer og fortæller om, hvordan de arbejder aktivt med at fremme en bæredygtig dagsorden. Som noget særligt i år kan du også møde holdet bag DR’s Ramasjang, når de sammen med Danmarks Naturfredningsforening vil vise, hvorfor det er vigtigt at redde bierne.

Debatter på den bæredygtige scene

Alle aktiviteter foregår i haven og samler sig omkring en bæredygtig scene, designet og bygget af studerende fra Kunstakademiets Arkitektskoles program for Kulturarv, Transformation og Restaurering. Scenen er ikke en vanlig brug-og-smid-væk-scene. I pagt med bæredygtighedstemaet på Design X Change opføres den derimod med henblik på siden hen at kunne genbruges til andre arrangementer. Det betyder, at rammerne af træ nemt kan skilles og genbruges, og at overdækningen består af kasserede presenninger. De studerende har blandt andet hentet inspiration fra så forskellige steder som gamle danske bindingsværkshuse og i Japan. Også dengang byggede man med henblik på at kunne pille ned og bygge op igen et andet sted.

På scenen kan du bl.a. opleve kunstner, forfatter og radiovært Anders Morgenthaler, kendt fra programmet Klimatestamentet på DR’s P1. Du kan også møde forfatter og foredragsholder Signe Wenneberg, der med afsat i dagligdags indkøb debatterer bæredygtige fødevarer med medstifter af den fødevarepolitiske tænketank Frej, Iben Krog Rasmussen: Hvilke produktionsmetoder er mest bæredygtige? Skal vi ofre koteletten af hensyn til klimaet? Bør madpakken rumme et økologisk æble fra Østrig eller et konventionelt fra Lolland?

Der vil også være noget grønt til ganen når Designmuseets Café Klint, i samarbejde med Københavns Fødevare-fællesskab serverer sunde retter, lavet af årstidens lokale råvarer til gode priser.

Om Design X Change

• Design X Change arrangeres af Designmuseum Danmark i samarbejde med Design Denmark og Danske Kunsthåndværkere og Designere og er støttet af Københavns Kommune.
  • Markedet finder sted den 26. og 27. maj i Designmuseum Danmarks have, Grønnegården.
  • Der er gratis adgang til markedet og museet giver i samme anledning gratis entré til alle udstillinger hele weekenden.
  • Læs mere på ddfestival.dk og www.designmuseum.dk

Om Designmuseum Danmark

• Designmuseum Danmark ligger i Bredgade i det gamle Frederiks hospital hjertet af København. Museet hed indtil 2011 Kunstindustrimuseet.
  • Designmuseum Danmark oplever i disse år en kraftigt voksende interesse. Med et besøgstal på knap 290.000 i 2017 har museet mere en firdoblet sit besøgstal siden 2011.
  • Museet vandt i 2017 museernes svar på en Oscar, European Museum Academy Award – DASA AWARD for sin måde at inddrage publikum på.

Hvad sagde gæsterne til Design X Change 2017?

Mød Pia Storm som arbejder med bæredygtig mode

Goldfingers

Goldfingers skaber unikke håndlavede smykker i genbrugs guld og sølv samt i fairtrade metaller og sten. Janne K. Hansen og Karl Ejnar Nybo er kreative perfektionister, der til sammen skaber interessante smykker, med en afbalanceret æstetik imellem punk og poesi, der skubber til konventionerne. Goldfingers har fokus på kvalitet, historiefortælling og det unikke.

Du kan møde Goldfingers i deres bod på Design x Change. Her kan du se dem arbejde på deres unikke smykker og købe en bid af fortællingen med hjem.