J.F. Willumsen, To Bretagnekoner skilles efter en passiar, 1890

I dette værk har J.F. Willumsen primært fokuseret på bevægelsen i billedet. Det ses blandt andet i måden, hvorpå han har bygget billedet op af diagonale linjeforløb. I Bretagne var der ved 1800-tallets slutning en koloni af kunstnere, som søgte et mere enkelt og sandt udtryk i kunsten. De tog udgangspunkt i den lokale befolkning, som levede et enkelt liv upåvirket af den moderne tid og industrialiseringen.

Willumsen anses som en af forgangsmændene i det moderne gennembrud i dansk billedkunst. Han indledte sin karriere med naturalistiske malerier, men blev senere influeret af den franske symbolisme. Det var blandt andet gennem påvirkning af den franske kunstner Paul Gauguin, som han mødte under et ophold i Pont-Aven i Bretagne, hvor værket her også er malet.

F. Willumsen is regarded as one of the pioneers of The Modern Breakthrough in Danish art. At the beginning of his career he adhered to a naturalist style, but he was later influenced by French Symbolism and French artist Paul Gauguin, whom he met while staying in Pont-Aven in Brittany, where this work was painted.

Willumsen’s main focus in this painting is movement. This is apparent from the composition, which is based on a sequence of diagonal lines. In the late 19th century an artists’ colony settled in Brittany searching for a more simple and truthful artistic expression. The artists often painted the locals, who led a simple life, unaffected by modernity and industrialisation.