Skip to content

Roy Lichtenstein, Håbløst, 1964

Dette værk udspringer af et karakteristisk tegneserieunivers, hvor både farverne, det grafiske udtryk og taleboblen leder tankerne i retning af klassiske tegneseriestriber.

Amerikanske Roy Lichtenstein var en af de centrale kunstnere inden for Popkunstbevægelsen og i lighed med Andy Warhol overførte han ikoner og det visuelle udtryk fra populærkulturen til kunstens verden. Lichtenstein er særligt kendt for sine iøjnefaldende malerier, der tager udgangspunkt i det visuelle udtryk fra 1940’erne og 1950’ernes amerikanske tegneserier. Han overførte trykteknikkens skematik, som udgøres af konturer, striber og prikker, til lærredets overflade, hvilket på næsten oprørsk vis står i stærk kontrast til det maleriske udtryk, som karakteriserer den amerikanske abstrakte ekspressionisme, der gik forud for Popkunsten.

Motivet med en miserabel, sårbar kvinde er at spore i flere af Lichtensteins værker, og den åbenlyse frustration i den ellers smukke kvindes ansigt forstærkes af citatet i taleboblen, der lyder ”That’s the way – it should have begun! But it’s hopeless!”. Ved at indarbejde tegneseriens form får Lichtensteins værk et stærkt, følelsesmæssigt afsæt, da taleboblen netop sætter ord på de tanker, der går gennem den portrætterede kvindes hoved.