Skip to content

Japanske træsnit fra Designmuseum Danmarks samling

I krig & kærlighed

Oplev billeder af heroiske krigere i kamp og smukke unge mennesker i udstillingen 'I krig & kærlighed' på Designmuseum Danmark. En udstilling, der viser nøje udvalgte japanske træsnit fra museets store samling af japansk kunsthåndværk.

Designmuseets udstilling af trætryk er betagende, voldsom og tankevækkende. Mere kan man ikke ønske sig.

🖤🖤🖤🖤🖤  Politiken

“Det er såre smukke billeder, håndværksmæssigt gennemarbejdede, rige på fortællinger, men udstillingen belyser samtidig, hvordan de også slører, at krig er forfærdeligt, og at tvungen prostitution er forkasteligt.”

★★★★★ Kristeligt Dagblad

‘I krig og kærlighed’ giver et sjældent kig ind i en periode i Japans historie, hvor shogunen herskede og landet var isoleret fra omverdenen. Her kan publikum opleve billeder af smukke unge mænd og kvinder fra den såkaldte Edo-periode (1600-1868), hvor Tokugawa-shogunatet regerede fra hovedstaden Edo, i dag Tokyo – samt billeder af samuraier og moderne grafiske krigsbilleder fra Meiji-perioden (1868-1912), hvor det feudale styre under shogunen var erstattet af et konstitutionelt monarki under kejser Meiji. Udstillingens titel refererer til ordsproget ”I krig og kærlighed gælder alle kneb” og hentyder til den visuelle effekt af de berømte japanske ukiyo-e træsnit, som var en af Edo-periodens fremmeste kunstformer. Det særlige udtryk i ukiyo-e idealiserede hverdagen for datidens prostituerede eller fungerede som visuel propaganda i form af krigsbilleder med nationalistiske og patriotiske undertoner.

Træsnit blev udviklet i Tang-dynastiets Kina og fandt vej til Japan i det ottende århundrede. Fra midten af det syttende århundrede blev japanske træsnit gradvist en del af en masseproduceret grafisk industri, der betjente både almindelige mennesker og de elitære klasser takket være de lave produktionsomkostninger. Store oplag og en effektiv arbejdsdeling mellem forlag, kunstnere, træskærere og trykkere gjorde trykningsprocessen overkommelig og holdt prisen nede. Træsnittene kaldes ukiyo-e, en kunstnerisk stil, der blev anvendt i forskellige medier. Ukiyo, der betyder ”svævende verden”, stammer fra en buddhistisk lære om ubestandighed, men i Edo-perioden kom det til at betegne nydelsessøgende adfærd og ”at leve for øjeblikket”. For publikum i Edo- og Meiji-perioderne blev disse masseproducerede træsnit ikke betragtet som fine kunstværker, men snarere set som underholdning eller billeder af aktuelle begivenheder. Mange træsnit blev eksporteret til Vesten, da Japan åbnede sine grænser for verden i midten af 1800-tallet, og her blev de samlerobjekter for mange kunstnere og institutioner, herunder Designmuseum Danmark.

Udstillingen er kurateret af kunsthistoriker og lektor Asato Ikeda, Fordham University, og kunsthistoriker og lektor Gunhild Borggreen fra Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.