Pressemeddelelse 01.10.2018

Mille Maria Steffen-Nielsen Smith
Kommunikationschef
mms@designmuseum.dk

Indvielse af ny museumsplads foran Designmuseum Danmark i Bredgade, fredag den 2.11.2018 kl. 15.30

Kom og vær med til at fejre, at den smukke museumsplads foran Designmuseum Danmark nu står færdig – med restaurering af belægning, udendørs udstilling, en ny drop-down café og billetsalg samt en historisk nyhugning af pladsens skulpturport. Oplev pladsen og museets nye velkomst til en verden af design.

Vi glæder os til at invitere københavnere, naboer, besøgende og venner af huset til en festlig fejring af den flotte, nye museumsplads. Med den nye plads kan vores mange gæster samt byens borgere og turister få en udvidet museumsoplevelse, hvor de kan nyde vores udendørs udstillinger med en kop kaffe i hånden. Den nye plads vil, med respekt for stedets historie og ånd, tilføre området en moderne og tidssvarende profil”, udtaler museumsdirektør Anne-Louise Sommer.

Anlægsprojektet er muliggjort med en generøs donation på 25. mio. kr. fra Annie & Otto Johs. Detlefs’ Fonde – OJD. Og det gør det hidtil knap så synlige område foran museets fine 1700-tals-bygning i Bredgade til et mødested og et udstillingsvindue for dansk design. Projektet, der er tegnet af COBE, forbedrer desuden tilgængeligheden til museet, mens pladsens skulpturport og fredede belægning renoveres og reddes. Den nye plads skal skabe mere transparens mellem museet og omgivelserne og invitere både besøgende og forbipasserende indenfor, hvor de vil få en forsmag på museets skatkammer.

Designmuseum Danmark er beliggende i en helt særlig bymæssig sammenhæng trukket tilbage fra Bredgade blandt fredede bygninger i den gamle Frederiksstad. Vores opgave med transformati­onen af museets ankomstsituation var at finde en måde at invitere byen ind. Det har vi gjort ved at nyfortolke de klassiske udstillingsmontrer. De nye montrer er fremstillet i en robust vind- og vejrtålende variant og placeres på pladsen, så alle forbipasserende og besøgende får mulighed for at opleve og udforske udstillede designobjekter – allerede før man træder ind på museet,” fortæller Dan Stubbergaard, arkitekt MAA og grundlægger af COBE.

Indvielsen af museumspladsen markerer også åbningen af den første udendørs udstilling, ”Sharing Design”, der vises i de fem montrer. Her har museet inviteret seks danske designere, der repræsenterer feltet – fra kunsthåndværk til industriel design – til at udstille unikke værker. Designerne er: Astrid Krogh, Tine Broksø og Karen Kjeldgaard (Claydies), Jens Martin Skibsted (Biomega), Kasper Kjeldgaard og Margrethe Odgaard.

Museumspladsen vil fremover tilbyde en gratis udstillingsoplevelse, der sætter spot på aktuelle temaer og nye perspektiver på design. Helt gratis og åbent 24/7.

Indvielsen finder sted på pladsen foran Designmuseum Danmark, Bredgade 68 den 2.11.2018. kl. 15.30-17.00. Tilmelding er ikke nødvendig.

15.30-16.00 | Officiel åbning og taler

• Anne-Louise Sommer, museumsdirektør, Designmuseum Danmark
  • Dan Stubbergaard, arkitekt MAA og grundlægger, COBE

16.00-17.00 | DJ og reception i Designmuseum Danmarks nye åbne udstillingsrum.

Som del af arrangementet kan der købes varme drikke, kolde øl og vand til favorable priser.

Om Designmuseet og den nye plads

• Designmuseum Danmark ligger i Bredgade i det gamle Kgl. Fredriks hospital i hjertet af København. Museet hed indtil 2011 Kunstindustrimuseet.
  • Museet oplever i disse år en kraftigt voksende interesse, og besøgstallet er steget fra ca. 60.000 i 2011 til ca. 290.000 i 2017.
  • Designmuseets nye plads er tegnet af arkitektfirmaet COBE,
  • Entreprenører: OKNygaard A/S, OPN Entreprise A/S, Snedkerierne A/S, museumstechnik GmbH, A/S Forenede Stenhuggerier.
  • Ingeniør: Strunge Jensen A/S