Skip to content

En udstilling om Irmas fascinerende designhistorie

IRMA - EN DESIGNHISTORIE

Træd indenfor i det ikoniske blå Irma-univers: Udstillingen IRMA – EN DESIGNHISTORIE inviterer publikum til at gå på opdagelse i supermarkedskæden Irmas fascinerende designhistorie og udfolder fortællingen om supermarkedet, der bragte kunst og design ind i folks hverdag.

“(…) spændende kvalitetsdesign, der ikke alene tegner et tidsbillede, men også tænder smil og minder hos de besøgende (…)”

★★★★★ Kulturinformation

Irma var et kulturfremstød, der blev serveret i indkøbskurven, og når man bar sine ting hjem i en kunstpose, eller når man hældte alle sine makroner op i en dåse, som var illustreret af Wilhelm Freddie eller Kirstine Roepstorff. Den historie vil Irmas fanskare elske at opleve på Designmuseum Danmark.”

🖤🖤🖤🖤 Lars Hedebo Olsen, Politiken

“Den lille, men tætte udstilling er et udsøgt nostalgitrip og et glimrende stykke anskuelsesundervisning i, hvordan man skaber et stærkt brand.”

★★★★ Holger Dahl, Berlingske

Pigen i den blå kjole
Vi kender den blåternede Irma-kaffe, og vi kender hende. Pigen i den blå kjole – et kulturelt ikon for mange og et symbol for supermarkedskæden Irma der, med sine 137 år, er en af verdens ældste supermarkedskæder. Siden Irma blev til i en lille kælderbutik på Nørrebro er virksomheden gået forrest og har sat kunden i centrum. Med deres kunstdåser, kunstposer, legetøj, emballager, karakteristiske blå tern, Mao-sko og neonreklamer i bybilledet har Irma gjort kunst og design til en del af folks hverdag. For Irmas historie er også en designhistorie, og Irma har bevidst anvendt kunst og design i deres løbende tilpasning til tidernes skiftende samfunds- og forbrugstendenser.

En stærk designidentitet
Udstillingen IRMA – EN DESIGNHISTORIE sætter spot på Irma som designvirksomhed: Hvordan kæden på både lille og stor skala har gennemtænkt designet – fra etiketten på f.eks. Maj-drik over de kendte viskestykker til lysende blå facadeskilte – og tidligt udviklede en række designs, der i dag er ikoniske: Lysreklamen med den æglæggende høne, den blå Irmakaffe, kaffemålet og mange flere. Irma var også først med at invitere designere og kunstnere til at dekorere supermarkedets poser og dåser, som hurtigt blev samlerobjekter. Udstillingen, som er den første museumsudstilling om Irma, giver et unikt indblik i Irmas designhistorie og udviklingen af supermarkedskædens velkendte logo – Irmapigen.

Et skatkammer af design
Udstillingen på Designmuseum Danmark viser bl.a. en perlerække af Irmas mest elskede grafiske elementer som Irmapigen og de røde hjerteklistermærker, som man fik udleveret ved kassen, men også meterhøje Irmapigen-skilte, neonreklamer, kunstdåser og kunstposer, Irma-legetøj og engangstrusser i papir fra 1960’erne. Genstandene i udstillingen er udlånt fra Coop og privatsamlere, men der indgår også en række Irma-genstande fra museets egen samling.