Pressemeddelelse 29.01.2019

Bauhaus #itsalldesign

Pressekontakt, Designmuseum Danmark
Nikolina Olsen-Rule
Kommunikationschef
+45 31 44 30 61
nor@designmuseum.dk

Alastair Halfhide
Kommunikationsmedarbejder
+45 81 71 33 75
aha@designmuseum.dk

Kurator, Vitra Design Museum
Jolanthe Kugler
+49 7621 702 3711
Jolanthe.Kugler@design-museum.de

Download pressebilleder her

 

Designmuseum Danmark deltager i den internationale fejring af 100-året for Bauhaus-skolen med en ny stor særudstilling ’Bauhaus #itsalldesign’ udviklet af Vitra Design Museum og The Art and Exhibition Hall of the Federal Republic of Germany (Bundeskunsthalle).

Udstillingen behandler alle aspekter af skolens aktiviteter, dens indflydelse og relevans. Den viser, hvordan nutidens design og designere har videreført arven fra Bauhaus og ikke mindst, hvorledes de designmetoder, som var med til at forandre samfundet radikalt for hundrede år siden, stadig er relevante i dag.

’Bauhaus #itsalldesign’ rummer både kendte hovedværker og ikke tidligere udstillede værker, inden for alle Bauhaus’ virkefelter: design, arkitektur, kunst, film, fotografi, scenekunst og reklame. Store navne som bl.a. Marianne Brandt, Marcel Breuer, Lyonel Feininger, Walter Gropius og Wassily Kandinsky er repræsenteret i udstillingen, ligesom samtidige internationale designstjerner som, fx Lord Norman Foster, Konstantin Grcic, Hella Jongerius og Enzo Mari.

Udstillingen lægger særlig vægt på Bauhaus-skolens interesse i sociale forhold, eksperimenter og processer og på Bauhaus-designtænkningens tilstedeværelse i alle aspekter af vor tids designsamfund. Design, der skaber rammer for liv.

I forlængelse af Bauhaus-udstillingen viser Designmuseum Danmark en egenproduceret udstilling ’Bauhaus – Danish Design’, hvor der lægges vægt på forskelle og ligheder, når to af designhistoriens centrale, internationale strømninger mødes. Og museets gæster inviteres til selv at prøve kræfter med skolens metoder i et stort specialindrettet Bauhaus-værksted med fokus på form, farve og bevægelse.

Hvad er Bauhaus?
Den tyske Bauhaus-skole (Staatliches Bauhaus) blev grundlagt i 1919 af den tyske arkitekt Walter Gropius. Målet med skolen var at uddanne en ny type designer. Studerende på Bauhaus-skolen skulle tilegne sig et bredt felt af kompetencer – fra et stærkt håndværksmæssigt og kunstnerisk fundament, samt kendskab til den menneskelige psyke, ergonomi og teknologi til en dyb samfundsforståelse. En komplet, professionel profil.

Indflydelsen fra Bauhaus har været enorm, trods skolens korte levetid. Over hele verden forbinder man Bauhaus med design. Udstillingen tematiserer også Bauhaus som et idealistisk projekt, en kulturel bevægelse, som ville skabe en bedre hverdag for alle med ærlige, klasseløse former og gode produkter præget af mødet mellem kunst og rationel, industriel og teknologisk fremstilling. Formgivning, der rammesatte fællesskabet – drømmen om en menneskehed uden krig og konflikter.

Bauhaus relevans i dag
100 år efter skolens grundlæggelse forholder næsten al design sig til Bauhaus-konceptet. De fleste designskoler tager afsæt i pædagogikken. Og nogle af de temaer som optager mange af vor tids designere – som fx ’design thinking’, ’social thinking’, og ’open design’, har rødder i Bauhaus.

Bauhaus fakta

  • Bauhaus-skolen eksisterede i 14 år. Den blev stiftet i 1919 i Weimar i Tyskland, hvorefter den i 1925 rykkede til Dessau og i 1932 til Berlin, hvor den blev lukket af nazisterne i 1933.
  • Hjertet i skolen var de mange værksteder, hvor eleverne blev opmuntret til at eksperimentere med nye designprocesser og skabe løsninger, der havde et samfundsmæssigt og socialt sigte, snarere end blot at skabe smukke objekter.
  • Skolens stifter, den tyske arkitekt Walter Gropius, formulerede sine visioner for skolen i et manifest i 1919. Manifestets forside prydes af en middelalderlig katedral, der symboliserer treenigheden af arkitektur, billedkunst og skulptur som ligeværdige kunstarter, der i sameksistens med godt håndværk skulle danne grundlaget for en ny kunst- og samfundsform.
  • Efter Walter Gropius overtog den schweiziske arkitekt Hannes Meyer i 1928 direktørstolen. I 1930’erne blev han afløst af den tyske arkitekt Ludwig Mies van der Rohe, der er kendt for sin minimalistiske arkitektur i glas og stål, som Barcelonapavillonen (1929) er et godt eksempel på.
  • I hele 2019 fejres hundredeåret for Bauhaus-skolens stiftelse med en række aktiviteter verden over. Læs mere på https://www.bauhaus100.de/ .
  • På Designmuseum Danmark kan man i udstillingens periode bl.a. deltage i en række Bauhaus-inspirerede events, som omfatter teater, talks, morgengymnastik, folkekøkken og ikke mindst de særlige Bauhaus-værksteder.

Sponsorer og samarbejdspartnere:
Udstillingens globale hovedsponsorer er Hugo Boss, Mercedes-Benz. Og den er yderligere støttet af Baden-Württemberg og Ikea Stiftung.

I Danmark er udstillingen støttet af:
Konsul George Jorck & hustru Emma Jorcks Fond
Knud Højgaards Fond
Gangsted-fonden.

Bauhaus-værksted og læringszone er muliggjort med generøs støtte fra Sportgoodsfonden. Det er indrettet i samarbejde med:
THONET
av form
Arctic Paper.