I fokus
Pladecoverets revival – vægtløs magi i fantastiske rum
Med fornyet vitalitet skaber danske kunstnere og grafikere covere til et nyt årtusinde og manifesterer et uomgængeligt grafisk designfelt. Med lavteknologisk og autentisk lydmagi er vinylerne blevet retro-hippe som modtræk til streamens immaterielle lydtapet, og deres covere er døre, der åbner til en musik, hvor støvet danser med.
Vinylerne er materielle begærsobjekter, der opstøves antikvarisk og faldbydes på interimistiske plademarkeder, men som også i stigende grad nyproduceres som 2000-tallets mest nicheprægede kultobjekter.
Hvass&Hannibal
I det danske art- og designfelt har den symbiotisk samarbejdende grafikerduo Hvass&Hannibal markeret sig med en række eminente covers, karakteriseret ved collage eller montagepræg af både digitale og analoge inspirationer. De mødes i grafiske udtryk, hvor det teknisk set ikke helt er til at bestemme, hvad der er hvad.
Duoen dyrker et ”globalt” designudtryk af samplede input fra World Wide Webs mentale transitrum. På coveret Magic Chairs til indiebandet Efterklang kalligraferer Hvass&Hannibal med kinesiske vimpler, fotomanipulerede og førerløse i vinden – uden de dansende gymnastikpiger, der var hyret til fotosessionen i den indre gård på Thorvaldsens Museum.
Billede: Efterklang: Magic Chairs. Design: Hvass&Hannibal. 4AD Music Ltd. 2010
digitale og analoge fascinationer
I en svævende klodesfære på coveret til Tuboweekend forskyder Hvass&Hannibal den japanske origami- papirfoldeteknik mod et ambivalent udtryk gennem grebet af digital manipulation, og ændrer præmisserne for opfattelsen af det håndprægede, der får vægtløs mystik mellem vinterlige nøgne træer.
Ipad-generationen beriger og betager mellem de digitale og analoge fascinationer, helt fordybet visuelt i coverets rum og flade. Med styrket designbevidsthed projekteres de sofistikerede tegn-og signalstærke covers som konceptualisering og æstetisering af gruppernes visuelle identiteter. En tendens, der tager fart med 1990’ernes nedtoning af det ellers obligatoriske portræt og idoliserede dyrkelse af kunstnerne.
Se videointerview med Hvass&Hannibal.
Billede: Turboweekend: Ghost of a chance. Design: Hvass&Hannibal. Mermaid Records. 2010
Malene Mathiasson
Billedkunstneren Malene Mathiasson manipulerer svimlende i scapbogsagtige, vilde collager på covere – på Waldo og Marshas ZOO bundtes vinger, øjne og blomster over et fantastisk frostet bjerglandskab.
De tre covere kan opleves på Designmuseets permanente udstilling Dansk Design Nu.
Designmuseum Danmarks Arkiv for Dansk Design har opbygget en international samling af pladecovere, lige fra amerikanske Alex Steinweiss i 1940’erne til i dag.
Christine Rosenlund / Arkiv for Dansk Design og Plakatsamlingen
Billede: Waldo og Marsha: Zoo. Design: Malene Mathiasson. A:larm. 2013