Skip to content

MUSEUM

NY POP-UP UDSTILLING: NYE GENSTANDE I SAMLINGEN

Fra møbler, mode og keramik til grafisk design og kunsthåndværk. Designmuseum Danmark erhverver hvert år et par hundrede værker, helt nye og gamle genstande, unika og masseproduceret design. Flere af de nye genstande kan du allerede opleve på museet, blandt andet ved indgangen til café Format, hvor vi viser et udvalg af årets mest markante nyerhvervelser.

Indsamlingsstrategien følger museets forskning og udstillinger og har særligt fokus på at udfylde huller i samlingernes samlede fortællinger. I disse år prioriterer museet indsamling og dokumentation af design og kunsthåndværk fra 1900-tallet og frem, og nu kan du se flere af de nye genstande udstillet ved indgangen til café Format.

Arbejdstegning til RABO tricykel, Pelikan Design, 1979

RABO tricyklen vandt ID-prisen for dens konstruktive, industrielle design allerede ved dens introduktion i 1980. Den er designet med henblik på børns sikkerhed, lang holdbarhed og rentabel produktion. Den er tilpasset børns måde at køre på: opbremsninger, sving, fald og ukoordinerede afstigninger. Således sidder sædet direkte på stellets to rør, hjulene er små og tyngdepunktet ligger lavt.

Gave fra Lars Mathiesen og Niels Gammelgaard.

Sun Disc, akustikpanel, 2025

Cecilie Bendixen er arkitekt og forsker i tekstile objekters potentiale. I værket Sun Disc undersøger Bendixen, hvilken form lydabsorption kan have, når den materialiseres med tråd. Trådenes lydabsorberende egenskab afhænger af fibrenes indbyrdes fordeling og lufttætheder. Sun Disc er ikke kun et markant visuelt værk, men også et anderledes akustikpanel.

Gave fra C. L. Davids Fond.

Neu, Neu, Neu, 2018

Norm Zürich er kendte for videreførelsen af den stramme modernistiske grafiktradition, som har gjort Schweiz internationalt førende inden for bl.a. skriftdesign i det 20. århundrede. Manuel Krebs og Dimitri Bruni gjorde under deres uddannelse op med de postmoderne tendenser til at bryde med regler og normer, som var fremherskende i slutningen af det 20. århundrede. De ville lave ”normalt” design baseret på strukturer og orden for på en meget enkel måde at kommunikere klart og friskt.

Gave fra Ulla Heegaard.


Point of View, 2023

Glaskunstneren Maria Bang Espersen leger med glasset. Hun strækker og folder det varme glas, så det ser blødt og let ud og ligner bolschemasse. Hun bruger ikke kendte glasteknikker. Hendes arbejde er en undersøgelse af glassets personlighed, hvor hun gerne afprøver nye tilgange til, hvilke udtryk og former glas kan få. Normalt handler arbejde med glas om præcision og om overholde regler for at kontrollere glasset. Espersen slipper kontrollen over glasset og opnår på den måde uventede resultater.

Gave fra Designmuseets Venner.

 

Radio TS31, 1957

Braun-radioen TS31 er designet af Herbert Hirche (1910-2002) i 1957 og kom på markedet i 1961. Fra midten af 50erne eksperimenterede Braun med forskellige modernistiske designere som Herbert Hirche, Hans Gugelot og Dieter Rams. Hirche var uddannet på Bauhaus og var elev af Vasily Kandinsky og Mies van der Rohe. Han arbejdede for Egon Eiermann og Hans Scharoun inden han blev professor i design i Berlin og Stuttgart. Radioens nøgterne formgivning er suppleret med et grønt magisk øje, som fortæller hvor godt radioen er tunet ind.

Gave fra C. L. Davids Fond.


3-skærmet PH-lampe, prototype, 1926

Den kulturradikale kritiker og arkitekt Poul Henningens PH-lamper er hovedværker i dansk designhistorie, som oplyser omkring halvdelen af al offentlig og privat indretning. PHs irritation over den elektriske pæres skarpe lys fik ham til systematisk og videnskabeligt fra midt i 20erne og frem til hans død i 1967 at undersøge, hvordan man kunne skabe et behageligt, blændfrit lys ved hjælp af skærme, der afbøjede lysstrålerne og dirigerede dem derhen, hvor der var brug for dem.  PH-lampen til Forum består af tre kobberskærme og et fatningshus, hvor fatningen kan justeres, så lyset ikke blænder. Prototypen er begyndelsen på en lang række varianter af 3-skærmede lampeskærme, heriblandt PH-lampen til Designmusset ligeledes fra 1926.

Gave fra Hermod Lannungs Museumsfond.

 

Järpen stol, 1983

I begyndelsen af 1980erne eksperimenterede den danske designer Niels Gammelgaard med, hvordan man kunne bruge industrielt svejset trådnet til siddemøbler uden at tilføje polster og tekstil. Grundlæggeren af IKEA, Ingvar Kamprad, ville producere industrielt og billigt. Han udfordrede Gammelgaard, som havde fundet ud af at hullerne i nettet ikke måtte være større end 3 x 3 cm -kunne man fjerne hver anden tråd og derved spare materiale? Resultatet blev flat pack-stolen Järpen, som samledes uden skruer. Det blev en favorit på teenageværelserne, den billigste lænestol hos IKEA solgte 4000 eksemplarer om ugen. I 2024 har IKEA genintroduceret stolen.

Gave fra Niels Gammelgaard.